Tejtermékek a ketogén diétában

Miben különbözik az A1-es és az A2-es tej?

A kutatók úgy gondolják, hogy eredetileg minden tehén csak A2-es kazeint tartalmazó tejet adhat, ám néhány ezer évvel ezelőtt egy genetikai mutáció révén létrejöttek azok a tehénfajták, melyek teje A1 kazeint tartalmaz.

A2 tej: Nem tartalmaz A1 kazeint.

A1 tej: Tartalmaz A2 kazeint, így emésztési panaszokat okozhat, fokozza a gyulladásokat, béláteresztéshez és egyéb problémákhoz vezet.

Milyen fajta állatok adnak A2 típusú tejet?

Kecske, juh, bivaly, jersey szarvasmarha, ám a Debreceni Egyetem Állattenyésztési Tanszék munkatársai további A2 tejforrásokat vizsgálnak.

Miért jók a nyers tejtermékek?

Egészen egyszerűen azért, mert élő táplálék, tele jótékony baktériumokkal, enzimekkel, vitaminokkal, melyeknek jó része hőérzékeny, így a pasztörizálás során megsemmisülnek.

Baktériumok

A nyers, főleg az erjesztett tejtermékek jótékony baktériumokban gazdagok, melyek elengedhetetlenek az egészséges élethez. Ők felelősek az immunrendszer megfelelő működésének stimulálásáért és karbantartásáért. Hasznos baktériumokban gazdag ételek fogyasztásával hozzájárulhatunk a bélben található baktériumok mennyiségének növeléséhez. Persze a jótékony baktériumok mellett a nyers tejtermékek potenciálisan kórokozókat is hordozhatnak, és megbetegíthetnek, ám ezt elkerülhetjük azzal, ha erősítjük a gyomorsavunkat, valamint megfelelő forrásból vásároljuk a tejtermékeket.

Enzimek

A nyers tejből készült termékek többek között laktáz, lipáz és foszfatáz enzimeket is tartalmaznak. Ezek az enzimek segítik a testet a tej jobb emésztésében és a benne lévő tápanyagok hatékonyabb hasznosításában. Az olyan enzimek, mint a foszfatáz, segítenek a kalcium megfelelő felszívódásában, míg más enzimek, például az amiláz és a laktáz, segítenek megemészteni a tejben lévő cukrokat. A laktáz enzim jelenléte segíti a laktózra érzékeny egyének esetében a problémamentes emésztést.

Természetes vitaminok

A nyers tej gazdag zsírban oldódó vitaminokban, különösen A-vitaminban, K-vitaminban és E-vitaminban és számos vízben oldódó is megtalálható benne, mint például C-vitamin és B-vitaminok is. Sok vitamin viszont hőérzékeny, így a pasztörizálás során mennyiségük jelentősen redukálódik. 

A képen: Táblázat a vitaminok hőérzékenységéről.

Kinek ajánlom a tejtermékeket?

Első sorban azoknak, akik képesek funkcionális élelmiszerként tekinteni rá, ismerik a szervezetüket, mértéktartóak és tudatosak, mert tapasztalataink szerint okosan használva a tejtermékek remekül támogatják a szervezet épülését. Ha viszont az elsődleges célod a fogyás, akkor ne fogyassz tejtermékeket, mert gátolják a súlyvesztést. Ugyan egyes krónikus betegségek esetén a nemzetközi orvostársadalom sem jut konszenzusra, ám sok esetben tapasztaltuk, hogy a minőségi forrásból származó termékek számos esetben jótékony hatással bírtak az alapbetegségre. Mi azt javasoljuk, mielőtt bevezeted a funkcionális tejtermékfogyasztást, mindenképp konzultálj a kezelőorvosoddal erről.

Milyen tejtermékeket kerülj?

  • nagyipari gyártásból származó termékek
  • hőkezelt termékek
  • túró
  • joghurt
  • gyümölcsjoghurtok
  • krémtúrók
  • shakek

Az UHT termékekkel az a gond, hogy minden hasznos anyagot elpusztítanak benne, felborítva az egyensúlyt, így komoly egészségügyi problémákat okozhatnak. Valamint a nagyipari gyártókat az sem tünteti fel jobb színben, hogy a nagyobb tejhozam elérése az elsődleges cél náluk, ezért pedig hajlandóak beleszólni a természet rendjébe is.

Milyen tejtermékeket használok én, és miért?

Figyelem! Az alábbiakban a nyers, magas minőségű, füvön legeltetett állatok tejéből készült tejtermékekről ejtünk szót!

Emésztési panaszok esetén

Ha emésztési panaszokat okoznak a minőségi nyers tejtermékek is, akkor az enzimek pótlása szükséges: például nyers mézzel (nem szabad melegíteni, vagy meleg folyadékhoz adni).

Ha az enzimpótlás mellett is jelentkeznek a tünetek, akkor az étrendből teljesen ki kell zárni a tejtermékeket.

Akkor most egyek vagy ne egyek tejterméket?

A tejtermékek témaköre az egyik leginkább megosztó terület a táplálkozástudományban.

Az álláspontom az, hogy első körben mindenki kérje ki a kezelőorvosa véleményét arról, hogy fogyaszthat-e tejtermékeket. 

Ha mégis gondot okoznak a tejtermékek akkor ne erőltesd, ha pedi jótékony hatásokat tapasztalsz, akkor alkalmazd tudatosan!

Ha nem vagy biztos abban, hogy tejtermékeket fogyaszthatsz-e és szeretnéd személyre szabni az étrended, akkor várlak szeretettel egy konzultáción vagy a négy hetes programomba!

A teljes bővített tartalmat megtalálod a KETOGÉN TUDÁSTÁRBAN.

  • Tejtermékek pontos alkalmazása. 
  • Milyen tejtermékeket ehetek és miket kell kerülni.
  • Hogyan érdemes fogyasztani a tejtermékeket?
  • Milyen tejtermékeket mikor érdemes enni?
  • Milyen tejtermékeknek milyen szerepe van a ketogén életmódban?
  • Melyik tejtermékeket szabad napi szinten és miket érdemes ritkábban fogyasztani?
  • És még sok más fontos infó!